Joonas Olli | Vasemmisto | Tampere
vasemmisto.fi -sivustolle
vasemmisto logo
21.06.2021

Miten Tampereella voitaisiin nostaa pyöräilyn kulkutapaosuutta?

Tutkimusten mukaan ihmiset pyöräilevät koska se on helppoa, nopeaa ja mukavaa. Vasta kaukana näiden syiden takana tulevat terveysvaikutukset, halpa hinta sekä ympäristövaikutukset. Ne ovat toki juuri niitä nimenomaisia hyötyjä joita yhteiskunnalle ja yksilölle pyöräilystä syntyy.

 

Tampereen kaupunki on kirjannut tavoitteekseen lähes kaksinkertaistaa pyöräilyn kulkutapaosuuden 8 prosentista 15 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

 

Miten tämä sitten onnistuu? Miten tavoitteeseen päästään? Selvää on ettei nykyiset toimet ole riittäviä. Pyöräteiden pätkien tekeminen sinne ja vähän tänne lyhyt pätkä kerrallaan vaihtelevalla laadulla (keskelle pyöräteitä on esimerkiksi asetettu liikennemerkkejä – linkki) ei tuota houkuttelevaa saati toimivaa pyöräliikenteen verkostoa   vuosikymmenissäkään. Tarvitaan muutos ajatteluun. Tarvitaan selkeä ja kokonaisvaltainen suunnitelma tekemiselle. Pyöräilystä pitää alkaa tekemään houkuttelevaa, sen sijaan että siitä pyritään tekemään ainoastaan mahdollista.

 

Tarvitaan suunnitelma koko kaupunkia ja kaupunkiseutua palvelevalle baanaverkostolle ja sen toteuttamiseen turvattu rahoitus. Baanaverkosto tulee suunnitella huolella, ja sen toteuttamisessa on pidettävä kiinni korkeasta laatutasosta. Rakentaessa tulee huolehtia riittävän suurien kokonaisuuksien tekemisestä kerralla, ettei rakentamisen haitta jatku samalla reitillä useita vuosia.

 

Mikä sitten on hyvää? Laadukkaalla pyörätiellä vanhempi mahtuu pyöräilemään lapsensa vierellä samalla kun vastaan pyöräilevät kaverukset juttelevat matkalla harrastuksiinsa. Turvallisessa pyöräliikenneympäristössä risteysratkaisut varmistavat sen että autoilijat havainnoivat ja väistävät suojatonta tienkäyttäjää ollessan väistämisvelvollisia. Houkuttelevan pyöräreitin linjaukset valitaan siten että vältetään enimmät korkeuserot, sekä useimmat risteykset autoliikenteen kanssa.

 

Entä mitä tätä odottaessa ja tämän lisäksi? Baanaverkostoa ei suunnitella ja rakenneta hetkessä. Siksi on mietittävä myös sitä, millä keinoin pyöräliikenteen olosuhteita ja houkuttelevuutta voidaan parantaa tässä päivässä. Onneksi tähänkin on keinoja. Ensin tulee lopettaa pyöräliikenteen aktiivinen haittaaminen. Tällä tarkoitan mm. luokattomia työmaajärjestelyitä ja heikkolaatuista talvikunnossapitoa. Lisäksi tarvitaan toimiva ja yhtenäinen opastus nykyisille pyöräteille. Sinne tänne puiden ja pensaiden takana osoittavat viitat on korvattava opastetauluilla joita ei voi ilkivaltaisesti pyörittää. Lisäksi tarvitaan turvallisia paikkoja pysäköidä pyörä ympäri kaupunkia.

 

Kiinnittämällä näihin asioihin huomiota voidaan saada nykyisten väylien potentiaali paremmin käyttöön.

Takaisin etusivulle